Povijest i zarada božićnog hita: Dok vi okrećete očima, Mariah Carey okreće ozbiljne pare

Verzija pjesme koja vas u prosincu ne pušta na miru nije ni obrada ni prepjev - napisala ju je Mariah Carey i danas, 27 godina nakon objave, na njoj zarađuje respektabilnu lovu.

Svima je dosadila, a svi je stalno puštaju. Svima je grozna, a svi su naučili komplicirane “frlje” pjevačice u svom najraskošnijem vokalnom izdanju. Za tako podvojeni odnos ljubavi i mržnje pjesma “All I Want For Christmas Is You” itekako se naradila – negdje u pozadini naših života već je 27 godina, a oko nje je isprepleteno pravo poslovno carstvo koje, pokazuju brojke, “ne prestaje davati”. U priči o životu, muzici i prevratima jasno je kako ju je Mariah Carey prvo pustila da malo odstoji (čitaj: nije očekivala njezin strelovit uspon), a onda, kad se pjesma primila, iz svojih božićnih taktova izvukla sve što se izvući da – i puno više od toga.

Glazbeno-blagdanski kviz: Znaš li dovršiti stihove najpoznatijih hrvatskih božićnih pjesama?

Iako se projekcije uvaženih i upućenih financijskih časopisa razlikuju, svi se slažu jednome – zarada od pjesme “All I Want For Christmas Is You” svake godine vrtoglavo raste, a Mariah Carey ubire gotovo sve tantijeme, jer je s Walterom Afanasieffom napisala i tekst i glazbu, a supotpisuje i produkciju. Od objave 1994. godine do kraja 2017. godine zaradila je, piše The Economist, nevjerojatnih 60 milijuna dolara. Pjesma je prodana u više od 16 milijuna primjeraka, čime je postala jedna od najprodavanijih u povijesti. Prošle je godine na streaming servisu Spotify oborila rekord najslušanije pjesme u jednom danu (koji joj je, po nekim izračunima, u džep donio 45 tisuća dolara), a u čitavom prosincu puštena je 10,5 milijuna puta. Zbog toga se na tri mjesta upisala i u Guinnessovu knjigu rekorda za 2020. (osim dva vezana uz Spotify, tu je i najduži boravak božićne pjesme u službenih top deset Velike Britanije).

Osim što na YouTubeu ima više od milijardu pregleda, pravo je čudo Billboarda, američke službene top-liste albuma i singlova. Prva je to pjesma koja je dosegla broj jedan čak 25 godina od objave, a sudbina i slušatelji su htjeli da se to dogodi u dva statistički važna tjedna, zadnjem tjednu 2019. i prvom tjednu 2020. godine. Zahvaljujući tome, Mariah Carey je jedini izvođač s pjesmama na samom vrhu službene liste u čak četiri desetljeća, a ima ih ukupno devetnaest – samo ih Elvis Presley ima više, točnije, dvadeset.

Pjesma je nevjerojatno dobro preživjela bolne promjene u glazbenoj industriji, odnosno, prelazak s fizičke prodaje na streaming, u čemu se čitava plejada “izvođača starog kova” nije najbolje snašla. Vrijeme u kojem se svaka nota mora reklamirati po društvenim mrežama (a poželjno je i da se svake godine izbacuje nova remiks verzija) neke je glazbene ikone medijski gurnulo u drugi plan, no ne i pjevačicu koja je upravo na božićnoj pjesmi preživjela onu opasnu fazu zaborava. Osim toga, njezini streaming podaci obaraju rekorde, a riječ je o pjesmi koja se u široj javnosti sluša tek mjesec dana godišnje (mnogi će dodati – srećom).

Vole li moja djeca moje pjesme? Svidjet će im se – kad naslijede autorska prava.

Mariah Carey

Verzije su se s godinama namnožile – Mariah Carey je pjesmu iznova, ali sa živim orkestrom, snimila 2010., nešto ranije pao je i R’n’B remiks, pa verzija s Justinom Bieberom, pa s Michaelom Bubleom, zatim Jimmyjem Fallonom i The Rootsima… Na često pitanje uživa li u pjevanju svog najvećeg hita, Mariah politički korektno odgovara: “S godinama mi je prirasla srcu”.

Jedna priča, dvije verzije

Priča o samom skladanju pjesme značajno se, pak, razlikuje od one koju je javnosti ispričao Walter Afanasieff, dugogodišnji suradnik koji je s pjevačicom supotpisao brojne hitove, poput “Hero”, “My All” i “Butterfly”. Štoviše, šoubiz legenda kaže da su se Walter i Mariah krajem devedesetih rastali baš zato što se nisu mogli dogovoriti tko je, kako, kada i u kojem omjeru napisao taktove onoga što će s godinama postati ultimativni božićni klasik. Ipak, s obzirom na to da je Afanasieff “pozadinski čovjek”, a Mariah je svoju verziju ispričala stotine puta i “začavlala” je u svojoj novoj autobiografiji “The Meaning of Mariah Carey”, u trenutku kad se priče krenu razilaziti, držat ćemo se njezine verzije.

Nitko ne osporava podatak da je ideju za stvaranje božićnog albuma s poznatim klasicima i novim autorskim pjesmama imao Tommy Mottola, tadašnji direktor Sony Musica i najmoćniji čovjek u glazbi koji će se upravo u godini izdavanja albuma vjenčati za tada 24-godišnju Mariah Carey. Bio joj je, dakle, menadžer, mentor, sponzor, a onda i suprug. Ideja o božićnom projektu mlade pjevačice s tek dva studijska i jednim live albumom za devedesete je bila prilično egzotična – albumi s blagdanskim pjesmama snimali su se uglavnom na zalasku karijere ili u situacijama u kojima su se pjevači pokušavali izvući iz nepovoljnih diskografskih ugovora, snimajući gotovo bilo kakve albume samo da bi ispoštovali ugovorenu kvotu i nastavili svojim putem.

Za vrijeme promoviranja albuma “Merry Christmas” 1994. godine, nitko nije znao da u rukama imaju jednu od najisplativijih pjesama svih vremena

Mariah Carey je tada bila “vrući izvođač” s uzlaznom putanjom, pa se ideja o snimanju božićnog albuma i njoj učinila preuranjenom, a mnogi su je savjetovali da priču odgodi za nekoliko godina. Nitko pogotovo nije vjerovao da je uopće moguće napisati “novi božićni klasik”, jer se repertoar popularnih blagdanskih pjesama u to vrijeme bazirao na Bingu Crosbyju, Franku Sinatri, Louisu Armstrongu i drugim velikanima. Ipak, poslušala je mentora/sponzora/supruga i bacila se na pisanje pjesama, a “All I Want For Christmas Is You” bila je prva u nizu. Tu se priče pjevačice i njezinog glazbenog suradnika počinju razlikovati – Afanasieff tvrdi da su sve napisali zajedno, a Mariah da je osnovnu melodiju, koja i danas kao magnet privlači slušatelje uoči blagdana, napisala “sama na malom sintesajzeru”, i to za svega petnaest minuta.

Pjesmu je pisala na proljeće, i to u kući koju je dijelila s Mottolom, a koja je, zbog ugođaja za snimanje, bila okićena. “Pustila sam ‘What a Wonderful World’ i otišla u jednu malu sobu sa sintesajzerom. Iako jako loše sviram, ponekad se zna dogoditi sretna nesreća. Napisana je iskreno i s čežnjom, jer sam kao dijete obožavala Božić, ali su ga neki članovi moje obitelji uvijek nekako uništili. Zbog toga se u njoj osjeti iskrenost i mislim da je zato ljudi toliko vole”, opisala je Mariah Carey rad na pjesmi.

Božićni album “Merry Christmas” prošao je dobro, ali je ipak bio samo – božićni album, a Mariah ga je vrlo brzo “prekrila” novim, komercijalnijim studijskim projektom (“Daydream” je i danas njezin najprodavaniji album) i “All I Want For Christmas Is You” je postala tek jedna od novih blagdanskih pjesama koje u svojoj harmoniji i produkciji imaju nešto staro i, ono najvažnije, nešto što podsjeća na dom i veselje. Pjesma je cijelu drugu polovinu devedesetih prolazila tek kao “jedna od mnogih”, utapajući se u šarenu ponudu uz Georgea Michaela i “Last Christmas” te još poneku noviju blagdansku pjesmu.

Godine 2001. svi su obožavali film “Love, Actually”, a veseli završetak romantične komedije, podebljan pjesmom “All I Want For Christmas Is You” kao da je svjetskoj javnosti nanovo ukazao na njezino postojanje. Tada se, bilježi Billboard, pjesma svakog prosinca počela vraćati na listu i globalna manija je službeno počela. Negdje u to vrijeme, komercijalnu perspektivu pjesme uvidjela je i Mariah Carey, te počela marljivo raditi na onome što će s godinama postati pravo božićno financijsko carstvo.

“Kraljica Božića”

Ovih dana objavljen je njezin novi božićni specijal (Foto: Apple TV+)

Uz svoje R’n’B i pop hitove, Carey je, naime, uvidjela upražnjeno mjesto na tronu pop-kulture – ono “kraljice Božića”. Osim što se počela pojavljivati na svim velikim božićno-glazbenim svečanostima, 2010. godine je izdala drugi božićni album “Merry Christmas II You”, a svake godine objavi barem jedan božićni singl i danas broji petnaestak autorskih božićnih pjesama i još toliko snimljenih obrada. Prije nekoliko godina započela je i svjetsku božićnu turneju, producirala jedan animirani i jedan igrani film inspiriran pjesmom, snimila specijale za Hallmark i ABC, a ove godine, u nemogućnosti da proputuje svijet zbog pandemije, još jedan, upravo objavljen na platformi Apple TV+. Prošle je godine, povodom 25. obljetnice, snimila i novu verziju spota.

Ultimativna božićna pjesma biznis je koji dobro prolazi i u “novom normalnom”, a zbog nemogućnosti susreta s bližnjima, možda i dodatno dobiva na značaju. Pretpostavlja se, naime, da će “All I Want For Christmas Is You” i ove godine zasjesti na prvo mjesto Billboarda, a Mariah usto ima i novi božićni soundtrack, remiks s Arianom Grande i Jennifer Hudson te autobiografiju u kojoj pjesma ima vlastito poglavlje, a koja se prije nekoliko tjedana našla na vrhu New York Times Best Seller liste.

Što kaže znanost?

Brojni su muzikolozi ovih godina pokušali dokučiti što je to toliko zarazno u ovoj božićnoj pjesmi. Tajna se, kažu, nalazi u “božićnom akordu” (u ovom slučaju, to je d mol 7 flat 5) koji, u kombinaciji s još dvanaest akorda, daje savršenu blagdansku kombinaciju, implicira čežnju i toplinu doma te budi izrazito pozitivne emocije kod ljudi. I poruka joj je, slažu se, univerzalna – iako upakirana blagdanski, to je zapravo ljubavna pjesma s tezom s kojom se, općem konzumerizmu unatoč, poistovjećuju mnogi. Muzikolog Joe Bennett i glazbenici Steve Anderson i Harriet Green proveli su veliko istraživanje o božićnim pjesmama, a najslušanija od njih, “All I Want For Christmas Is You”, sadrži sve elemente tipične za većinu blagdanskih klasika – praporce, ritam četrdesetih i pedesetih godina prošlog stoljeća te ključne riječi: snijeg, zabavu, drvce, Djeda Mraza, ljubav, dom i hladnoću.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More