I vi mislite da je ovo tek običan crtež?

Cynthia GreigUmjetnica iz Detroita, Cynthia Greig bavi se različitim načinima gledanja na stvarnost. ‘Representations’ je naziv njene nove kolekcije radova koja se bavi pitanjima shvaćanja prostora i dimenzionalnosti. Optička iluzija i neuobičajeni kutevi promatranja, elementi su kojima se umjetnica koristi. Ova serija radova je sinteza fotografije, crteža i skulpture.

Svaki se umjetnik (bio on slikar, grafičar, kipar, crtač) već u prvim danima svog školovanja sjeo pred stolicu koja je bila u službi ‘modela’ i pokušao ju nacrtati na papiru. Čisto onako da malo provježba osjećaj za ravninu, perspektivu i prostor a potom i kompoziciju kad bi na stolicu recimo stavio jednu jabuku na nonšalantno postavljenoj tkanini. U toj se početničkoj vježbi, koja je osnova praktičnog likovnog obrazovanja, radi o predočavanju predmeta u prostoru, koji ima svoju visinu, širinu i dubinu, na podlogu koja ograničava pitanja dubine.

Greig je trodimenzionalne objekte doslovce pretvorila u dvodimenzionalni crtež, bez ikakvih posebnih trikova, samo uz pomoć bijele boje i ugljena. Zanimljivim pristupom ‘model’ ne odvaja od crteža, već na samom objektu zapaža osnovni crtež i ističe ga . Nakon što oboji predmet sasvim u bijelo, iscrtava osnovne obrisne linije crnim ugljenom. Prateći osnove crtanja, na glavnim ‘rubovima’ predmeta linija je jaka i tmasta, dok se na ostalim mjestima koriste laganiji potezi. Na ‘crtežu’ globusa je čak namjerno ostavila komadić ugljena kao i ugljenu prašinu koja je padala po postolju globusa dok je crtala.

Sve fotografije su vlasništvo umjetnice Cynthie Greig i Freda Torresa.

Predmeti su fotografirani na bijeloj podlozi, bilo da su samostalno smješteni u prostor ili su složeni zajedno sa ostalim elementima. Nailazimo i na klasične kompozicije mrtve prirode, zdjele, jabuke, ali nešto modernije namirnice kao što su mlijeko u tetrapaku, pommes frites u kartonskoj ambalaži, radio, ventilator,…

Na prvi, drugi pa čak i na treći pogled pomislili biste da se radi isključivo o crtežu, ali zato nam Cynthia na gotovo svakoj kompoziciji jasno daje do znanja da nešto tu ne štima. Primjerice; u šalici se nalazi crna kava, iz tostera ispadaju zlatnosmeđe šnite kruha, unutrašnjost štikle ima fine nabore od tkanine, a jabuka i šipak pokazuju svoju sočnu nutrinu.

Može se nadodati da bi bilo zanimljivo da je nastavila temu obrađivati još temeljitije, pa prikazati čak i ljudski lik u 3D crtežu.

Estetski gledano, njene kompozicije izgledaju jednostavno. minimalističko i čisto. Bijela boja stvara kontraste sa crnom linijom ugljena. Iako izgleda kao običan crtež, sama ideja kao i način Cynthijog promišljanja je ono što se zasigurno može cijeniti. Ovakva će fotografija privući čak i laike koji reagiraju samo na optičke trikove sa ‘wow’ efektima. U ovom se slučaju očekuje od promatrača da preispita percepciju stvarnosti kroz istinitost fotografije.

“Zanima me način na koji UČIMO gledati, prepoznavati, prisjećati se. Proučavam ulogu koju slike imaju u kodiranju perceptivnog i mnemoničkog iskustva. Negiranjem određenih estetskih očekivanja i pretpostavki ova serija fotografija ima zadatak pretresti, pomalo zbuniti konvencionalna, pasivna iskustva gledanja i promatranja.”

Cynthia Greig

Greig sama objašnjava kako je taj projekt homage William Henry Fox Talbotu i njegovoj knjizi ‘Olovka prirode’, koja je osnovno štivo fotografa. ‘The Pencil of Nature’ je prva fotografski ilustrirana knjiga koja je izdana, a da je komercijalnog karaktera. Danas postoji svega petnaest kopija knjige iz doba kad je tiskana (1844.-1846.). Nova umjetnost fotogenskog crtanja korištenog u toj knjizi je naslijeđe kalotipije koju je izumio Talbot 1841.

Kao i većina fotografa Greig preispituje realitet, paralelno pokušavajući obrazovati promatrača i natjerati ga na razmišljanje. Jedna od posebnosti njenih radova jest u konzistentnosti suprotstavljenih ideja. Greig želi pokazati dvojnost pojavnog svijeta, svu ljepotu njegove kontradiktornosti, ono što se čini da jest i ono što stvarno jest. Njena promišljanja nisu zamorna ni zagušujuća, već vedra i jednostavna. Humor i ironija su lagano prisutni i samo je pitanje vremena da shvatimo kako smo se prevarili misleći da je cipela zaista nacrtana na podlozi.

***
Cynthia Greig je studirala fotografiju na Sveučilištu Michigan, Školi za umjetnost i dizajn, zatim je magistrirala povijest umjetnosti na Sveučilištu Iowa, dok je u međuvremenu studirala i grafiku na Sveučilištu Washington.

Antonia Matković

 

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...