Copywriting je način da ljude podsjetite koliko su ružni i nesretni

Što je kopirajting (copywriting), kome je, dokle je, gdje je, marketing, lova, politika i marketing, opa cupa. Svega smo se dotakli. Malo smo pričali s Nebojšom Grbačićem, malo s Nenadom Vukušićem.

Oni vam se u to kuže. Znaju oni, zna njihova struka. I drže satove istog tzv. radionice. Sljedeća je u ponedjeljak 15. srpnja 2013.

Jedna profesorica iz Srbije je postala “hit” na internetu svojim govorom koji je održala apsolventima. Između ostalog kaže: “Raznorazni nepismeni i polupismeni ljudi danas sebe olako nazivaju nekakvim PR-ovima ili menadžerima, neobrazovane voditeljice sebe zovu novinarkama, a folkpjevačice umjetnicama, da i ne govorim o art direktorima, biznis konzultantima, back office administratorima, wellness konzultantima, event koordinatorima, copy-print operaterima, marketing konzultantima, office-asistentima, produkt dizajnerima. Iza zvučnih naziva zanimanja najčešće se kriju foliranti koji misle da se ugled može steći preko noći, kriju se oni koji nisu imali upornosti završiti fakultet koji su započeli, oni koji mijenjaju zanimanja i profesije kao prljave čarape.” Koji je tvoj stav o tome?

Htjeli bismo iskoristiti ovu priliku i pozdraviti profesoricu, te joj ukazati na manjak bilo kakve formalne edukacije za posao copywritera. Nama dolaze ljudi sa svih fakulteta, iz svih struka, najviše zato što mogu naučiti ili makar dobiti uvid u posao o kome se zapravo jako malo zna. Znaš li ti Srđane, što rade copywriteri? Oni su prije svega radoznali, jer se moraju moći jednako oduševiti ženskim čarapama, novim appom za komunikaciju s frižiderom, presvlakama za auto i insekticidima.

Što je kopirajting?

Copywriting je svašta. Od namjenskog teksta na poleđini tube vaše paste za zube, do globalne reklamne kampanje koja traje pet godina i mijenja način na koji vidite svijet ili sebe. Kao što je to rekao jedan filmski copywriter, to je način da ljude podsjetite koliko su ružni i nesretni, a onda ih usput natjerate da si kupe nešto što im ne treba kako bi na tren zaboravili kako su ružni i nesretni. (Roger Dodger op.a.) Copywriting je upravljanje ljudima, ali na način da ljudi kojima upravljate misle da je to sve njihova ideja. Copywriting je vještina prijateljskog uvjeravanja.

Što smije a što ne smije biti?

Nema smije ili ne smije u svijetu promotivnog pisanja. Jedino ograničenje su osobine proizvoda ili usluge koju prodajete, jer morate imati na umu da to što radite mora leći vašoj ciljnoj skupini. Ako burazima iz kvarta prodajete tuning njihovog golfa dvojke, slobodno pišite pismo za Penthouse i dobro ga natopite pivom. Curicama s Pantovčaka prodajete Cosmo spiku. Ima jedna divna knjiga dvojice kanadskih sociologa koja govori o tome kako se potrošačkom društvu, dakle copywriterima ne može reći ne, jer kakav god vi aktivist bili, uvijek postoji niša unutar koje vi kupujete svoje proizvode. Vegan ste – svojim rukama uzgajam organsku hranu u humanim uvjetima, biciklist ste – restauriram vintage specijalke iz 80-tih, uglavnom talijanske, ali nađe se i koja Koga Miyata. Pitanje etike je pitanje osobnih preferenci, ali i poslovne politike.

Radionica u jedan dan? Koji je bio generator te ideje i zanima li vas politički aspekt “marketinškog”, a ako da – koji je? 

Ideja da napravimo Copyraonicu nastala je na nekoj brzoj pivi, kad smo shvatili da pokrivamo namjensko pisanje s dvije, potpuno različite strane i da bi to moglo zanimati ljude koji pišu, što profesionalno, što po zadaći. Naravno, ne može se to sve upiti u jedan dan, ali od negdje morate početi. Možda nakon tog jednog dana shvatite da to nije posao za vas, a možda dobijete posao upravo zbog tog jednog dana. O političkom aspektu marketinškog, paaa… neću politiku u moju butigu.

—–NA COPYRAONICI SE UČI DA NITKO NA NETU NE ČITA TEKST DUŽI OD 3600 ZNAKOVA, PA OVDJE ZAVRŠAVAMO INTERVIEW—-
ili čitajte dalje, ako vas zanima

Ono što mi nudimo, je upoznavanje sa trikovima zanata. Ne toliko u realizaciji posla, koliko pomoć da razmišljate u pravom smjeru. 99 posto ljudi koji stvaraju i produciraju razne sadržaje rade neke iste, učestale greške. Jedan dan je dovoljan da vam ukažemo na njih. Jedan dan je dovoljan da odgovorimo na neka vaša pitanja na koja već dulje vrijeme tražite odgovor.

Što za tebe znači “uspješno poslovati”?

Uspješno poslovati znači uspjeti naplatiti svoja potraživanja u dogovorenom roku i bez 326 telefonskih poziva naručitelju. Za mene to znači surađivati sa srednjim i manjim poduzetnicima i firmama, jer oni zaista cijene tuđe vrijeme i trud, skloni su pokušati nešto novo i zanimljivo. Vrhunac uspjeha je imati dovoljno novaca za ugodan život i raditi ono što voliš, jer na kraju krajeva, ovo nije posao koji radite samo zbog novca.

Kako razmišljaš o “idealnom potrošaču”. Što on danas kupuje i ima li ga smisla emancipirati?

Svi smo mi idealni potrošači, kad nam netko pogodi žicu. Ne možemo si pomoći. Ne osjećamo se potpunim bez te, samo još jedne stvari koju sam baš jučer vidio na nekom supercool tajnom blogu za koji znam ja i samo pet kanadskih drvosječa. Kako ono ide, reci mi koje proizvode kupuješ i ja ću ti reći kakav si čovjek? Internet je emancipirao potrošače na najbolji način. Nema više cile mile ni za korporacije. Ako lažu, proizvode nešto neispravno ili nekvalitetno, na internetu se skupi čopor hijena i lijepo ih rastrgaju, a onda na forumu i facebooku jave ostalim hijenama i to je početak kraja. Ako krenete čitati projekcije o tome kakav će marketing biti u budućnosti, svi se slažu da će morati biti iskren. Ne zato što tako žele, već zato što nemaju izbora. Potrošači su se organizirali i preuzeli kontrolu. Ludo, ali istinito. Danas potrošači rade reklame, odlučuju o novim proizvodima i upravljaju kompanijama. Divni novi svijet.

Što znači “biti dobar kopirajter”?

Dobar kopirajter je osoba koja zna puno o svemu, odnosno spremna je u kratkom roku naučiti puno o raznim stvarima. Tvrtke proizvode jedan ili dva proizvoda i u tome su dobre, a copywriterov proizvod je prodaja svih vrsta proizvoda, usluga ili osoba. Copywriter mora znati ući u esenciju brenda i komplicirane procese pretvoriti u seksi rečenice koje vam sve objašnjavaju i zbog kojih se udarite po čelu i kažete: Pa da! To meni treba. To znači puno čitati, još više pisati, igrati se riječima, biti psiholog, sociolog, često osoba koja ne voli svijet, zato da bi se od njega odmaknula i promatrala ga izdaleka, ali i osoba koja osjeća svu njegovu ljepotu i zna je pretvoriti u riječi. Ovo što sam sad rekao je – sranje. Dobar copywriter ima sonar za izbjegavanje sranja.

Kada se takvim postaje i može li se to “naučiti”? 

Nedavno sam naučio da ako vi fizički odglumite kretnje osmijeha vaše tijelo se zbuni i krene lučiti hormone sreće kao da se stvarno smijete. Jednako je tako i s pisanjem. Ako se dovoljno dugo pravite da pišete i glumite da pišete, u nekom trenu ćete zaista nešto i napisati. Copyraonica je dobar početak. Neće vas naučiti pravopis, niti opću kulturu. Može vas naučiti osam osnovnih mehanika za tv spotove ili 50 naslova koji rade na webu. To ne znači da ćete iz toga moći napisati odličan spot ili viralno genijalan blog, ali ćete barem znati gdje početi.

Što to znači “pisati za web” i po čemu se razlikuje od svekolikog drugog pisanja?

Pisati za web znači poštovati “nova” pravila pisanja, odnosno čitanja. Ljudi na internetu ne čitaju. Oni skeniraju. Pisati za web znači kupiti njihovu pažnju tijekom par sekundi “preleta” očima. Morate znati gdje ćete postaviti određenu vrstu informacije, u kojem dijelu web stranice, kako ćete prelomiti sam članak. Koliko će biti dug, gdje ide međunaslov, u kojem licu pišete naslov kako bi Google indeksirao (pretraživao) vaše riječi, kako ćete biti zanimljivi i tehnologiji i ljudima istovremeno. Uvijek imati na umu da čitatelj nema vremena za vas i vaše gluposti. Tu upada kopirajterski dio, koji to sve čini zanimljivim i privlači pažnju na određene informacije na webu. Razlikuje se od svih ostalih vrsta pisanja upravo po tome što morate razmišljati i o čitatelju i o tehnologiji i o mediju i o uređaju putem kojeg vas čitaju.

Srđan Sandić

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More