Boyhood – rizik koji se isplatio

Boyhood
Režiser Richard Linklater (54), poznat po nezavisnim filmskim produkcijama u kojima propitkuje što se sve može dogoditi u 24 sata (1995. Before Sunrise, 2004. Before Sunset, 2013. Before Midnight), istraživanje protoka vremena i manipuliranja vremenom na filmskom platnu nastavio je u svojem najnovijem autorskom filmu Boyhood (hrv. Dječaštvo, IFC Films, drama, 165 min.) u kojem propitkuje što se sve događa za odrastanja, od 6. do 18. godine.

Na društvenim mrežama često možemo sresti poveznice na sadržaje poput projekta Everyday fotografa Noaha Kaline, koji se od 11. siječnja 2000. godine do danas svakodnevno fotografira. Gledajući video napravljen od njegovih fotografija, imamo jedinstvenu priliku vidjeti nečije ubrzano starenje. Međutim, to starenje ne donosi priču, osim one konceptualne. S druge pak strane, gledajući filmove koji obuhvaćaju duži niz godina, bili oni bazirani po životu stvarnih ili fikcionalnih likova, često nailazimo na podjele s različitim glumcima u istoj ulozi ili se pak starenje pokušava dočarati korištenjem šminke te virtualnim postarivanjem.

Film Boyhood producenta, režisera i scenarista Richarda Linklatera donosi jedinstvenu pojavu na filmsko platno. Snimati ovaj film bio je velik rizik koji se isplatio. Sjajna glumačka ekipa filma uspješno je godinama surađivala u procesu nastajanja, a produkt je dobio priznanje i od publike i od kritike. Nominacije (Zlatni globusi, Udruženje američkih producenata i dr.) i nagrade mu se nižu, a između ostalog je na ovogodišnjem Berlinareu osvojio četiri nagrade, uključujući nagradu Zlatni medvjed (Goldener Berliner Bär) za najbolji film.

Samo starenje glumaca pred kamerama po sebi, naravno, nije ništa novo. Sjetimo se samo serijala od osam nastavaka o Harryju Potteru, snimanog od 2000. do 2010. godine. Novost i jedinstvenost Boyhooda je pratiti što svakodnevnicu, odrastanje i obiteljske odnose jedne fikcionalne obitelji kroz dvanaest godina, snimanih dvanaest godina, po tri do pet dana godišnje, u jednom jedinstvenom filmu od nepunih tri sata. Film donosi priču o odrastanju dječaka, a potom adolescenta i mladića, Masona (Ellar Coltraine Salmon), njegove starije sestre Samanthe (Lorelei Linklater) te životu njihove majke Olivije (Patricia Arquette) i oca Masona starijeg (Ethan Hawke).

Fokus filma je Masonov mikrokozmos kojeg, uz scene iz obiteljskog života, čine i ostale scene odrastanja poput igre s vršnjacima, školovanja, pronalasku djevojke i interesa. Iako se na prvi pogled čine poput slučajnih i nevažnih dogodovština iz svakodnevnog života, bez ključnih događaja, osim Masonovog 16. rođendana i mature, sve su scene pomno birane. Svi događaju nagovješćuju i pokazuju uzročno-posljedične veze s takozvanim značajnim događajima poput svadbi, rastava, rođenja i sličnog. Fokus pred kraj filma s Masona ml., na kratko prelazi na majku i oca, gdje vidimo kako se očev život sredio, a majčin izgubio smisao.

Uz nekonvencionalan pristup režiranju vremena, u kojem se dvanaest godina koje gledamo stapaju u jedno jedinstveno filmsko vrijeme, ni scenarij ovoga filma nije nastao na konvencionalan način. Svake naredne godine snimanja filma Linklater je pisao segment za tu godinu. Tako da je uz samo snimanje i nastanak filma, koji je ukupno trajao 4,207 dana, i proces pisanja scenarija trajao dvanaest godina. Vještom montažom, gledajući film ne osjećate vremenske skokove, oni su neprimjetni i ne ometaju radnju već ju tvore. Vrijeme ovoga filma nesmetano teče, a njegov je protok vidljiv, uz starenje glumaca, u kulturno-političkim referencama, koje su znatno zastupljene u filmu kao i u izboru leksika, to jest, žargona kojim likovi govore.

Možemo tako u jednom trenutku primijetiti pojavu učestalog korištenja riječi awsome, pratiti promjene modernih frizura, vidjeti stajanje u redu za novu knjigu iz serijala o Harryju Potteru, vidjeti televizijsku reportažu o Bushevim vojnim pohodima, predsjedničku utrku Obama-McCain i drugo. Linklater je suptilno iznio i kritiku Busheve vanjske politike te posredstvom lika Masona starijeg agitirao prodemokratski, ali na način da se, ako zanemarimo kratku scenu s McCainovim pristašom, koji je vrlo oštro odbio Obamin znak u dvorištu, niti jedan konzervativni glasač ne može osjećati uvrijeđenim. Usputni likovi koje susrećemo, poput mlade kućanice koja navija za Obamu jer joj je zgodan i planira napraviti djeci majicu s natpisom Your mama’s for Obama, daju nimalo idealizirani prikaz američkoga društva i čine jak filmski makrokozmos. Ovaj je film zabilježio fikcionalni trenutak u realnom vremenu u kojem se odvija. Zbog toga je fantastičan dokument za buduće proučavanje povijesti svakodnevnice. Gledajući ga možemo pratiti promjene svakodnevnog govornog jezika i poštapalica, mode, popularnosti pojedinih glazbenika, knjiga, političkih i društvenih promjena.

Kvaliteta filma, uz Linklaterovu dobru ideju i provedbu, počiva u odličnom glumačkom ansamblu, u kojem se ističe Patricia Arquette, kojoj je ovo uloga karijere. Velik rizik podjele bio je Ellar Coltraine Salmon, međutim za odrastanja on nije izgubio dječju spontanost koju je imao u prvoj godini snimanja, u sekvenci vožnje iz škole do kuće 2002. godine. Zapanjujuće je kako je Ethan Hawke minimalno ostario od 2002. do 2013. godine te koliko mu pred kraj filma Ellar Coltraine počinje nalikovati.

Richard Linklater mogao bi ove godine Oscarovski laureat, a zasigurno će se, kao i 2005. i 2014. naći na listi nominiranih. Posebnost ideje i scenarija te dosadašnja priznanja mu jamče nominaciju za originalni scenarij. Dobio je i nominaciju za najbolji film Udruženja američkih producenata, a već 12. siječnja, kad Udruženje američkih režisera objavi listu nominiranih znat ćemo koje su mu šanse da se nađe među petoricom nominaciju za najboljeg režisera. Hoće li se naći na jednoj, dvije ili tri liste za najprestižniju svjetsku filmsku nagradu, doznat ćemo 15. siječnja, kad Američka filmska akademija objavi nominacije za Oscare 2015. godine.

Frana Marija Vranković

* Scenarij filma javno je dostupan na stranicama IFC Filma
Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More