
“Svaki mural ima svoju priču”: Boris Bare o street artu, birokraciji i dimnjaku na Trešnjevci
Kad smo ga upitali kakav bi savjet udijelio mladoj generaciji street art umjetnika, neumorni Boris Bare spremno je odgovorio - upornost. Ovih dana je u velikom stilu demonstrira i sam, oslikavajući 150 metara jednog zagrebačkog zida o vlastitu trošku.
Usred “potpunog zatvaranja umjetnosti” zbog pandemije i zahvaljujući brzoj reakciji umjetnika diljem svijeta, street art je u ovom čudnom vremenu zaključanih muzeja i virtualnih izložbi doživio pravu medijsku eksploziju. Poput svakog velikog društvenog fenomena, koronavirus je inspirirao ulične umjetnike, a njihove interpretacije katastrofe, primjerice, Banksyjev kućni rad ili murali zaštitnih maski koji su preplavili svijet izborile su se za dobar dio medijskog kolača, ponajprije zbog nevjerojatnog interesa javnosti za sve što ima veze s pandemijom.
Boris Bare, jedan od naših najpoznatijih street art umjetnika, cijelu poplavu pandemijskog street arta nije uspio pohvatati – jer je i sam vrijeme izolacije proveo stvarajući. “Na zagrebačkoj Opatovini sam s dvojicom kolega, Marinom Remićem i Tihomirom Krklecom, dane provodio u parku, oslikavajući više od 150 metara zida o vlastitom trošku. Mislim da je to bilo najbolje iskorišteno vrijeme”, priča nam Boris i otkriva da mu je i zagrebački potres posve neočekivano utjecao na rad.
“Potres mi je prepolovio balon na Langovom trgu koji sam radio za projekt umjetničkih intervencija Okolo. Gledam na to kao umjetničku intervenciju prirode”, kaže Boris i dodaje da su ga u proteklim mjesecima neugodno iznenadili političari, a ugodno činjenica da je s ekipom, unatoč svim problemima, uspio organizirati Art park, tek jedan od projekata kojima je obogatio zagrebačku urbanu scenu.
Art park s temom ekologije i recikliranja
“Za petu godinu Art parka za vas smo umjetnički selektirali ‘žene i kauboje’. Kao glavnog scenografa odabrali smo neponovljivog Marina Remića, koji će urediti centralni dio parka, a potpisuje i ovogodišnju etiketu za Art park pivo, koje za nas ponovno kuha Pivovara Medvedgrad. Ugodnu atmosferu stvorit će šareni ćilimi, koje će originalno bojama ‘isplesti’ Tihomir Krklec Afrika, dok će se ‘Crvena Sonja’ odmarati sa strane i pratiti da sve prođe u najboljem redu. Ove se godine čim više želimo baviti ekologijom i recikliranjem, a na tom je tragu, u suradnji s kiparom Ivom Gašparićem, nastala instalacija ‘Planet ili plastika’, koju čine skulpture napravljene od doniranih plastičnih vrećica koje lanac drogerija dm povlači iz prodaje. Također, za izgradnju ovogodišnjeg Art parka upotrijebljeni su reciklirani materijali, a tu ideju želimo razvijati i u budućnosti”, kaže nam Boris Bare o projektu u kojem je organizator i umjetnički voditelj.
Vraća se Art park: Pogledajte što ovog ljeta donosi najšarenije mjesto u metropoli
Jednako poznato (i jednako šareno) Borisovo dostignuće je Pimp my pump, projekt kojem je cilj sačuvati pumpe i potaknuti ljude da o njima vode računa, ali i da gledaju oko sebe i cijene svoj grad, ostavštinu i kulturu starog Zagreba. “Drago mi je da smo potaknuli ljude da te pumpe i dalje postoje, a i možda smo jednim malim dijelom zaslužni da ih je vodovod počeo vraćati i stavljati u funkciju”, skromno će Boris.
Slikanje murala po kojima je poznat i van granica Hrvatske logičan je nastavak priče koja je devedesetih godina počela grafitima. Iako im spontanost ubija dosadna hrvatska birokracija, Boris se ipak trudi da nastaju, kako kaže, teškom improvizacijom. “Svaki mural ima svoju priču. Trenutno mi je nekako drag i aktualan mural koji sam radio u Sisku i kojeg sam napravio u dva i pol dana, što je stvarno brzo. Dosta je teško bilo organizirati putujući izložbu na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, a i svi ostali projekti su poprilično zahtjevni pošto se trebaju ishoditi dozvole od državnih institucija”, priča Boris Bare.
Ulična umjetnost ljudima vraća osmijeh na lice, važna je kako bismo se maknuli od ovog trenutnog sivila.
Zanimalo nas je i je li ikad dovršio mural i shvatio da mu se ne sviđa. “Sigurno! Sa svakim radom naručim nešto novo i za svaki rad znam da sam mogao bolje”, kaže Boris. Poput većine street art umjetnika, i on ima građevinu na koju je “bacio oko” i poželio oslikati. “Zanimljiv mi je dimnjak toplane na Trešnjevci, ali iskreno, ne znam od kuda bih krenuo u organizaciji toga”, zaključuje.