Od sveukupno šest izložbi Animafest ugostio i posljednju nedavno preminule Suzan Pitt

Izložbe održane u sklopu 29. Svjetskoga festivala animiranog filma, Zagreb, lipanj 2019.

Svjetski festival animiranog filma – Animafest već gotovo pola stoljeća etablira Zagreb kao značajno središte umjetnosti animacije. Festival predstavlja jednu od najvažnijih platformi za promociju zrelih autorskih ostvarenja, te studentske produkcije – domaće i međunarodne scene. Svaka smotra osmišljena je oko tematske okosnice. Program 29. po redu festivala, koji je održan od 3. do 8. lipnja, bio je određen temom „Animacija i likovne umjetnosti“. Preciznije, sagledavala se veza animacije i klasičnih likovnih umjetnosti kao što su slikarstvo, grafika ili arhitektura.

Likovne umjetnosti u srži su svakog animiranoga filma i brojni animatori upravo se kroz likovnost počinje baviti animacijom. Mnogi od njih inspiraciju pronalaze u nekom stilskom periodu ili stvaralaštvu pojedinih velikana likovne umjetnosti. Najveći broj odsjeka za animaciju u svijetu vezano je uz likovne akademije, baš kao što je to slučaj i u Zagrebu. Osim tematskoga programa filmskih projekcija, ova se okosnica aktualizirala i u vidu serije iznimno zanimljivih izložbi, postavljenih na nekoliko lokacija u Zagrebu. Autorica najbogatijeg izložbenog programa u povijesti festivala bila je Paola Orlić, jedna od producentica festivala. Održano je čak šest izložbi:

– Izložba #fuckreality. Pozicije u imerzivnoj umjetnosti, grupna izložba studenata i profesora čiju kustosku koncepciju potpisuju mentori Martin Kusch i Ruth Schnell, održana u Galeriji Šira i u tunelu Grič.

-Izložba Postajanje-životinjom francuskog autora Borisa Labbéa postavljena je u Galeriji ULUPUH.

Boris Labbé u Galeriji ULUPUH

 

-U Francuskom institutu u Zagrebu predstavljena je pariška Galerija Miyu.

-U Pogonu Jedinstvo okupljeno je 50 hrvatskih autora-animatora na izložbi Vrijeme srca: (Re)Animacija poezije koju je inicirao Božidar Trkulja.

-U Galeriji Kranjčar dat je uvid u fascinantno stvaralaštvo Suzan Pitt (1943. – 2019.), dobitnice Nagrade za životno djelo ovogodišnjeg Animafesta. Ova je američka akademska slikarica na osobit način rušila granice među medijima. Okušala se u slikarstvu, animiranom filmu, scenografiji i modi. U Zagrebu je izloženo jedanaest unikatnih, rukom oslikanih kaputa-slika, koje u svojem Art fashion gallery na njujorškoj 8. ulici izlaže i Patricia Field – kostimografkinja, dizajnerica i stilistica najpoznatija po radu na TV seriji Seks i grad. Kustosica izložbe Paola Orlić u popratnom tekstu zapisala je:

„Inspirirana neiscrpnim vrelom vizualnih kodova popularne kulture, prije svega stripa, ulične umjetnosti, šarenog svijeta reklama kao i natpisima po medijima te raznog trasha, zajedno s osebujnim vegetacijskim imaginarijem posuđenim s vlastitih platna i filmova kao i slavnih djela umjetnosti, Suzan Pitt kreira tzv. oslikane kapute/jakne koje definira kao niz pokretnih slika koje onaj koji hoda ulicom pronosi kao lanac jakih vizualnih asocijacija. U želji da proizvede što je moguće opsežniji asocijativni niz kod promatrača pored kojeg prolaze njeni oslikani kaputi/jakne, Suzan Pitt često na njih jukstapozicionira višestruke slike nalik na one iz njezine slikarske prakse s nešto većim udjelom elemenata urbane kulture poput stripa i reklamne industrije.“

Doista, prisvojenu vizualnu pobudbinu, mahom 20. stoljeća, poput grafita, reklama, psihoanalize, nadrealizma, vratila je na vibrantnu scenu ulice, povezujući još jednom na taj način svakodnevne, efemerne iskaze urbanog života s visokom kulturom. Njezin je iskaz autentičan, neusiljen, određen svojevrsnom šamanskom pozicijom i željom za uzdizanje optimizma i dobre energije, koji su počesto banalizirani i komercijalizirani. Ova je izložba, koja je produljena zbog iznimnog interesa publike do konca lipnja, tim važnija jer je riječ o zadnjoj održanoj za njezina života. Suzan Pitt preminula je nedugo nakon otvorenja, održavajući gotovo do kraja kontakt sa hrvatskim prijateljima, organizatorima zagrebačke izložbe.

Također, u sklopu Festivala je predstavljen i retrospektivni program najboljih filmova ove svestrane umjetnice i dizajnerice u programu Majstori animacije Animafesta 2019 iz Filmskog arhiva američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti.

Izložba #fuckreality u tunelu Grič

 

I naposljetku, u KIC-u (Galeriji na katu) priređena je grupna izložba Iza kulisa. Riječ je o inicijativi, dodatno osnaženom ovogodišnjom glavnom festivalskom temom i po dovršenju rada selekcijske komisije 29. Animafesta, lansiranoj kao dugo željena grupna izložba pozivnog karaktera a na čije su se sudjelovanje odazvalo 15 autora filmova odabranih za Animafestovo natjecanje kratkog metra. Radi se o prvoj izložbi takvoga karaktera, a čija je kustosica, kao i autorica postava bila Paola Orlić.

Sabiranjem making-off crteža, maketa, lutki i drugih materijala, publici je pružen iznimni uvid u proces nastanka filma, način razvijanja kreativne ideje i likovnoga rukopisa. Prisutne teme obuhvatile su primjerice aktualnu problematiku opsesije selfijima (Claudius Gentinetta, Selfiji), te artificijelnost kreiranja vlastitog identiteta, odnosno idealne obrazine koju pokazujemo svijetu. Predočena je i 2D tehnika rukom crtane linije u crno-bijeloj tehnici kojom je švicarski tandem, Michael Frei i Mario von Rickenbach, stvorio duhovit film Klinci. Slikar Shunsaku Hayashi prenio je u eksperimentalni film Spuštanje svu profinjenost japanske umjetnosti papira, ističući njezin začudno apstraktan karakter. Ivana Bošnjak i Thomas Johnson iznijeli su minuciozno izrađen set, koji je dio taksidermijske radionice iz kratkometražnog filma Udahnut život, rađenog u tehnici stop-animacije.

Claudius Gentinetta

 

Anna Samo i Lisa LaBracio spojile su animaciju s poezijom i medijem umjetničke knjige u meditativni film Igra suprotnosti, koji su na izložbi utjelovili nevjerojatno krhki i ujedno moćni predmeti. Meditativan je ponovno i film Jedan od mnogih, domaće autorice Petre Zlonoge, predstavljene precizno ispisanom koprenom riječi.

Zaista cjelokupni izložbeni program festivala također precizno ispisuje sadašnjost i budućnost hrvatskog i svjetskog animiranog filma, predočujući ga u svoj njegovoj metierskoj i tematskoj raznolikosti.

Barbara Vujanović

Izvor fotografija: Animafest Zagreb

 

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More