13. Festival svjetskog kazališta: Važan pogled preko granica

Mu naine vihastas
U hrvatskome izdanju Le Mondea Diplomatiquea objavljen je 2013. tekst Thomasa Ostermeiera “Čemu služi kazalište?”. Riječ je o vjerojatno najutjecajnijem europskom kazališnom redatelju srednje generacije za čije predstave, uglavnom mlada publika, čeka u redovima ispred berlinskoga Schaubühnea osjećajući da jedino još u kazalištu mogu igrati i misliti slobodno.

Takvo zanimanje za kazalište u Hrvatskoj odavno nije zabilježeno, osim na razini trača i pisanja o financijskoj netransparentnosti. U Beogradu je takav red primijećen jednoga utorka (siječanj 2015.) ispred Jugoslavenskoga narodnog pozorišta zbog promidžbenih cijena od stotinu i dvjesta dinara. Ostermeierovski, zašto danas uživamo u jeftinoj psihologiji, obvezama stalne dostupnosti, čitanju o stresu, depresiji i teroru kapitala? Zašto kazalište nije potpuno imuno na filozofiju ekonomije i zašto je ono sve manje svetište regenerativne snage, a sve više susretom potištenosti nade?

Godinama je Festival svjetskoga kazališta bio domaćin Ostermeierovim impresivnim kazališnim izvedbama, od provokacije do nevjerojatne dubine i ljepote kazališnoga izraza. Ovogodišnje izdanje obilježeno je u prvome redu materijalnom krizom. Sredstva su se počela znatnije smanjivati 2011., da bi 2015. bila dvostruko umanjena te trenutačno iznose 845 000 kuna. Takva (kulturna) politika odražava duh vremena – ponudite više za manje – u kojem se zanemaruju komparativna mjerila, skupoća jedne kazališne predstave, ozbiljno vrijeme i posvećenost s kojom dugoročno dolazi kvaliteta. Hrvatsko je kazalište društveno važno na razini filozofije ekonomije pa će neki za ovogodišnje smanjenje potpore Festivalu zlobno dometnuti da se upravo u vrijeme krize pokazuje uspješnost kulturnoga menadžmenta te će ga uspoređivati s jednakovrijednim i komplementarnim Međunarodnim festivalom kazališta lutaka (PIF).

The Cherry Orchard

Koje ćemo onda predstave u tome sumornom kontekstu društveno nevažnoga kazališta i vječne krize imati prilike vidjeti na 13. Festivalu svjetskoga kazališta u organizaciji Hrvatskoga narodnoga kazališta te umjetničkih direktora, Ivice Buljana i Dubravke Vrgoč? Hoće li biti obilježene materijalnom ili estetskom krizom? Hoće li nam kaotični svijet i dalje ostati nedokučivim te ćemo stoga prestati u njemu tražiti uzroke ili krivca, ili će nas mnogostrukost tih svjetova preplaviti snažnim slikama, promišljenošću, osjećajima, dokumentarizmom, jedinstvenom privilegijom susreta glumaca i publike, izmjenom misli i energije s četiri ovogodišnje gostujuće predstave različitih senzibiliteta – Pluća, Go down, Moses, Višnjik i Moja žena se naljutila.

Pluća berlinskoga Schaubühnea otvaraju ovogodišnji festival intimnom dramom para koji se trudi živjeti ispravno u iskvarenu svijetu. Engleska redateljica Katie Mitchell (10. FSK, Gospođica Julija) s dramskim piscem Duncanom Macmillanom forenzičkom preciznošću i rafiniranošću izričaja, utemeljenu na tragu Stanislavskoga, prikazuje dramski sukob između veze i okoliša. Visokoobrazovani par želi dijete. U toj se želji javlja sukob. Svijet u kojem živimo je prenapučen, zagađen i nestabilan. Koliko je moralno odgovorno i izazovno donijeti dijete na takav zagušen svijet? Tko će opstati – njihova veza ili okoliš?

Go Down Moses

Stvaralaštvo talijanskoga svestranog umjetnika Romea Castelluccija utemeljeno je na fragmentarnome iskustvu. Duhovna pjesma američkih robova u nazivu predstave Go down, Moses ilustrirat će proroka monoteizma, Mojsija te pokušati dočarati osobnu Castelluccijevu potresenost prizorom napuštenoga djeteta. Mojsijev će se lik pretapati iz prizora u prizor bez linearnoga pripovijedanja. Dvije će suprotne slike, odnosno metafore, voditi predstavu – gorući grm i zlatno tele. Kazališni će se rad nadati u njihovu međuprostoru.

Belgijski tg STAN u suvremenoj preradbi Čehovljeva Višnjika pokušat će dočarati mnogoznačnost u formi participativnoga kazališta. Skupina bez redatelja, vođena isključivo glumcima i autorima, interpretirat će i ponovno određivati Čehovljevu eleganciju u detaljima i ekonomičnost u riječima. Suptilno i nenametljivo do najskrivenijih osjećaja. Užitak u njihovoj glumi publika će trebati, kao i štošta drugo, otkriti sama prepuštajući se igri.

Schaubuehne am Lehniner Platz. ''ATMEN''. Von Duncan Macmillan, Regie Katie Mitchell, Buehne und Kostueme: Chloe Lamford. Mit Christoph Gawenda, Jenny Koenig

O neobičnoj moći fotografija i selfie kulture koja stvara dvostruku stvarnost, o čovjeku koji ostaje sam, bez supruge i kćeri, bez fotografija, ali koji nanovo rekonstruira tu prošlost, progovara predstava NO51 Moja žena se naljutila. Estonski NO99 (koje će se dokinuti nakon devedeset i devete izvedbe) bio je otkriće ovogodišnjega Avignonskog festivala. Osnivači, scenografkinja Eni-Liis Semper i redatelj Tiit Ojasoo podjednako se posvećuju povijesti umjetnosti i društvenim pitanjima. Slična prošlost, ali posve različita današnjica između Estonije i Hrvatske, mogla bi biti iznimno zanimljiva.

Čemu Ostermeierove misli i čemu kazalište? Kazalište (slobodno proširujem na kulturu) i filozofija ekonomije u našem društvu idu ruku pod ruku neovisno o financijskim (ne)mogućnostima pojedinca. Stvar je prioriteta. Ipak, očekivati od pojedinca da shvati kako se kulturom oblikujemo kao društvo i ljudi iluzorno je kada sama država, parafrazirajući davni tekst Nataše Govedić, nema jasnoga repertoara. Sigurni način umiranja kazališta jest njegova potpuna društvena nevažnost. Kazališni rujan pršti od društvene važnosti i uspijeva umaći kompetitivnosti. Stoga ako smatrate Festival svjetskoga kazališta pretencioznim i skupim, otvaraju vam se mnogoznačna, regenerativna i ekonomski bezbolna vrata na 48. PIF-u (cijena ulaznice iznosi 15 kuna) i 5. Ganz novome festivalu (besplatan ulaz). Uživajte u tim rijetkim trenutcima u kojima virtualna radnja objedinjuje stvarni svijet. Uživajte u vrijednostima moguće pogreške vlastitoga izbora.

Anđela Vidović

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More