prvo slovo kulture

Zbog nje su magazini počeli promovirati umjetnost, a da tog nisu ni bili svjesni

Yayoi KusamaYayoi Kusama je rođena 1929. u Matsumotu, Japanu. Studirala je ‘nihonga’ slikanje, rigorozni formalni stil nastao tokom Meiji razdoblja (1868–1912), kako bi pružila otpor zapadnjačkom utjecaju tokom revitalizacije tradicionalnog japanskog slikarstva. Počela je slikati već sa deset godina koristeći motiv točkica, krugova i ostalih srodnih oblika, u tehnici pastela, te vodenih i uljanih boja. Mrzila je oštrinu tadašnjeg sistema učenja, u kojem nije bilo mnogo vlastite slobode u izražavanju. Znala je reći da joj se povraća kad se sjeti života u Kyotu. 

Na nju su dosta utjecali kubizam i nadrealizam, čije je primjere samo gledala u časopisima. U tom je smislu bila potpuno samouka. Kad je naišla na knjigu Georgie O’Keeffe u second hand knjižari u Matsumotu, oduševila se i osjetila snažnu želju da velikoj umjetnici pošalje pismo, zajedno sa nekoliko svojih radova u tehnici akvarela.

Na njeno ogromno iznenađenje O’Keeffe joj je odgovorila riječima ohrabrenja i poticaja. To nije bilo jedino pismo usmjereno ‘ljupkoj japanskoj djevojčici’, uslijedilo ih je još nekoliko. Naslutivši želju ljupke japanske djevojčice za dolaskom u New York, Georgia ju je upozorila da to možda nije najbolje mjesto za mladu umjetnicu. No Yayoi se nije dala obeshrabriti.

Privučena post-ratnom umjetničkom scenom, preselila se u New York 1958., nakon što je uništila tisuće vlastitih radova. Stvarala je slike velikih dimenzija, mekane skulpture, instalacije. Koketirala je sa modnim svijetom, body paintom, sudjelovala u antiratnim demonstracijama. Svestrana i osebujna umjetnica producirala je i film u kojem je sama glumila, a koji je dobio i stručna priznanja.

Yayoi Kusama - Self Obliteration“Self Obliteration” foto-kolaž iz istoimenog filma kojeg je sama producirala.

Nakon smrti dugogodišnjeg životnog partnera Josepha Cornella, vratila se u Japan 1973. Opterećena suicidalnim i depresivnim mislima, svojom je voljom smještena u psihijatrijsku bolnicu u blizini svog studija.

Za to vrijeme objavila je niz nadrealnih novela, pjesmi i antologija. Ni taj segment njezina rada nisu zaobišle nagrade. Njezin umjetnički angažman nije bio zapostavljen, izlagala je na 45. Venecijanskom bijenalu. Uslijedile su brojne izložbe u New Yorku, 90-tih godina.

Yayoi se nije držala samo skulpture, filma, instalacija i fotografije. Uplela se i u svijet mode, dizajnirajući za Louis Vuitton. Njene su točkice obasule haljine, hlače, gotovo svaki odjevni predmet, pa čak i ženske torbice.

Modni magazini počeli su promovirati umjetnost, a da toga nisu ni bili svjesni; uzorci na tkaninama su postali izraz stava, karaktera i osobnosti. U suradnji sa W Magazine-om slavnog glumca Georgea Clooneya je prikazala na svoj način, u točkastom uzorku. Crno bijeli kontrasti u ovom slučaju su izvrsno komunicirali s mekom linijom bijelog i crnog kruga.

George Clooney

…polka-točka ima oblik sunca, koje je simbol energije čitavog svijeta , te mjeseca koji je simbol smiraja. Okruglo, meko, šareno, puno boje, bezosjećajno i neznajuće. Polka- točke su postale pokret, stalan motiv, nepresušan izvor, put prema beskonačnosti….

Kusamini radovi su prikaz grafike, boje i kompozicije s odličnim osjećajem za perspektivu.

Yayoi Kusama - ObrasNjene ‘mekane’ skulpture još su jedan dio njenog stvaralaštva. Radila ih je još u 60-tih godina, za to doba veoma revolucionarno u odnosu na druge umjetnike.
All About My Love, and I Long to Eat a Dream of the NightCrno i bijelo, olovka i tinta , “All About My Love, and I Long to Eat a Dream of the Night”, 2009. Tu je prisutan njezin učestali motiv oka koje sve vidi.

Ova snažna umjetnica koja će 22. ožujka ove godine napuniti 85 godina divan je primjer osobe koja je utjelovljenje svoje umjetnosti – ona sama je umjetnička kreacija, ona sama potiče na promišljanje. A kada se radi o ponavljajućim motivima, njena djela su primjer nepresušnosti ideja i ljepote. Za mnoge ‘male ljupke japanske djevojčice’ zasigurno je velika inspiracija, te je baš poput slavne O’Keeffe zaprimila barem jedno pismo željno odgovora.

Antonia Matković

Imate mišljenje? Iskažite ga!
Loading...