Hrvatsko glumisteU parteru riječkog HNK sjedio sam u sendviču između Mani Gotovac i poetskog dramaturga Srđana Sandića.

Sandić se puno promijenio otkad smo se zadnji put vidjeli. Postao je nekako potuljen, kao da je izgubio onu sigurnost što ju je imao dok smo se prije sad već skoro tri godine zajedno počeli probijat u književno-novinarsko-kazališni svijet. Prisjetio sam se dana kad smo se upoznali u Limbu i kad mi je on u klonji četkom za limbovsku mačku grabljao po dlakama na prsima kako bi me, kako kakvog pudla, uredio za susret s Mani Gotovac u kojoj sam tada, žutokljunac kakav sam bio, gledao boginju. Nekad bilo, sad se spominjalo. Vrijeme i iskustvo nas u kratkom roku ogrubi, učini ravnodušnima spram stvari što su nam se nekad činile tako blještavo važnima.

Njih su me dvoje zapravo unajmili kao nekog plaćenika. Mani je naumila napravit skandal na Frljićevoj predstavi „Hrvatsko glumište“ u kojoj ju je Frljić izrugao na najniži mogući način: Maninu fotografiju prikeljio je na golu, dlakavu guzicu nekog anonimnog, regionalnog glumca. Mani je odlučila uzvratiti. Na još vulgaraniji način. „S bagrom treba kao s bagrom, uzvraćat im na njihov način. Bit gospodin među seljacima, smiješno je“, rekla je dok smo se nekoliko sati prije u vlaku vozili u Rijeku na predstavu.

Na polovini predstave Sandić mi je dao znak da krenem u dogovorenu akciju. Trebao sam izaći pred pozornicu i dok glumac gore kelji Maninu fotku na guzicu, ja sam trebao na ukrućeni penis nabit Frljićevu fotografiju na naslovnici Storija iz 2011. Mani mi je za taj čin ponudila deset tisuća kuna. Lova kojom bi se skroz izvukao iz gabule, platio sve račune, vratio dugove.

Nesigurno sam se podigao sa sjedišta i s naslovnicom Storija u ruci zakoračio prema pozornici. Sandić je hodao za mnom. On mi je nekim istočnjačkim joga tehnikama trebao pomoći u slučaju da ne uspijem postići brzu erekciju.

Zastao sam pred pozornicom. Frljić me prostrijelio pogledom iz prvog reda. Oprala me teška trema, nelagoda. Paralizirao sam se.

– Ajde, skidaj hlače… – nervozno je prošaptao Sandić.

Krenuo sam mlitavim, usporenim pokretima otkopčavat hlače. I prije nego sam se snašao, Sandić mi ih je silovitim pokretom svukao do gležnjeva. U publici se začulo komešanje. Nisu bili sigurni je li to također dio Frljićeve provokativne predstave. Ostao sam stajati samo u bijelim gaćama. Osjetio sam kako mi se penis uvlači sam u sebe kao nakon kupanja u mrzloj vodi. Sandić mi je pokušao skinuti i gaće, ali ja sam ih čvrsto držao za gumu.

Osjetio sam u tom trenutku i kako me netko čvrsto stisnuo za rame. Bio je to Frljić.

– Šta to izvodite!? – bijesno je pitao.

– Da nećeš opet zvat policiju!? Kao prekjučer kad je Vitomirina prijateljica fotografirala predstavu? – viknula je iz gledališta Mani. – Pa to je čisti ždanovizam! Pomračenje u podne!

Frljić je počeo nervozno trljati tjeme. Istrgnuo mi je iz ruku naslovnicu Storija na kojoj se nalazio zagrljen s Danijelom Trbović. Glumci na pozornici bili su totalno dekoncentrirani, počeli su zamuckivat. Onaj koji je na guzici imao prikeljenu Maninu fotku, valjda pod pritiskom napete situacije, pustio je glasan vjetar. Manina fotka na trenutak se nadula kao gusarsko jedro na buri.

– Ante Tomić je za tebe gospodin, njegov humor je engleski rafiniran! – doviknula je Mani Frljiću. – Ovo što ti radiš je najgora, balkanska krčma! Glumac pušta vjetrove u moju sliku! Fuj! Krleža, da je živ, išamarao bi te kožnom rukavicom! Pa ovako nešto prizemno na pozornicu nije postavljao ni Petar Petrović Pecija u onoj svojoj predstavi „Rod“ zbog koje su Krleža i Andrić 1918. demonstrativno ustali iz gledališta i napustili HNK! Znakovito, Olivere, da je i tvoj zaštitnik Jergović svoj roman nazvao „Rod“, očito kao posvetu toj Pecijinoj predstavi!

Dok je Mani vikala, Frljić je na svom ajfonu otipkao dva broja. Uskoro su u dvoranu upala dva murjaka. To me neugodno podsjetilo na pokušaj deložacije kojoj sam bio izložen dva dana prije.

– Nju, njega i njega, hapsi! – pokazao je Frljić na Sandića, Mani i mene.

Osjećao sam se kao u spotu Mejaša, u onom dijelu gdje onaj Dumančić iz Letećeg odreda u voki-toki drekne: „Hapsi Mejaše!“ Ili kao Morison na onom koncertu na kojem je pokazao pimpek, pa su ga drotovi odvukli sa stejdža.

Murjaci su uhvatili Sandića i mene pod ruku. Mani im je bila izvan dohvata.

– Isprdim ti mozak! – prkosila je.

Novi je drot morao doći po nju.

Odveli su nas u stanicu pored željezničkog kolodvora, među kolodvorske prostitutke. Bojažljivo sam pitao murjaka hoće li nas skidati do gola. Prekjučer su mi pripadnici Živog zida rekli da njih uvijek skinu do gola kad ih dovedu u stanicu.

– Pa, nek nas skinu, kaj onda – promrsio je Sandić.

Posjeli su nas na klupu. Mani je rekla da tek sad shvaća Hrvatsko proljeće.

– Štošta sam zamjerala Miki Tripalu za kojeg mnogi nagađaju da je on Gorki iz moje memoarske knjige „Fališ mi“… Ali sad mu sve opraštam, oh kako ga razumijem! Evo, sad se baš osjećam kao Miko, Budiša i ostali hrabri momci kad su ih priveli nakon Hrvatskog proljeća. Napisat ću o ovome novu memoarsku knjigu, nazvat ću je „Fališ mi u jesen, zimu, i u hrvatskom proljeću“! – prkosno će Mani.

Pustili su nas nakon sat vremena. S kaznama za remećenje javnog reda i mira. Svoju kaznu predao sam Mani. Ali ona je rekla da svako plaća svoje račune. Kad sam je upitao za onih obećanih deset tisuća kuna, odvratila je:

– Dobio bi ih da si obavio posao kako smo se dogovorili. Ali nisi.

Opsovao sam u sebi. Iz čitave ove zajebane akcije u kojoj sam trebao zaraditi, ja sam se vraćao u Zagreb osiromašen za petsto kuna koliko iznosi kazna za remećenje javnog reda i mira. Čvrsto sam odlučio da više neću imat posla s nikakvom ekipom iz kazališnog svijeta. Još je Andrić u svom eseju u Goji upozoravao da je to iščašen svijet u kojem možeš samo izgubiti – dušu, pare, svejedno.

 Književna Groupie

*Naručite svoj primjerak hit knjige Pavla Svirca, Književne Groupie 2: Strovaljivanjena info@arteist.hr, s naznakom „Arteist za Groupie“ po akcijskoj cijeni od 69 kuna.

**Komplet koji čine oba nastavka Književne Groupie kupite, uz besplatnu dostavu u Zagrebu i Splitu, za samo 130 kuna.

Komentiraj ovaj tekst!

Primajte teme iz kulture
u vaš inbox

Prijavite se za primanje arteistovog newslettera i jednom tjedno ćete dobiti najzanimljivije teme iz kulture.